BOTOX/VISTABEL MOT RYNKER

METODE:
Botox er et registrert legemiddel som benyttes til å fjerne rynker. Behandlingen er den mest vanlige kosmetiske behandlingen i USA og i Norge. Ingen alvorlige bivirkninger er registrert.

Botox injiseres med en engangssprøyte med svært tynn nål, og behandlingen er skånsom og med lite ubehag. Behandlingen tar ca min.

Man kan gjenoppta arbeid og andre daglige gjøremål umiddelbart etter behandlingen. De første 12 timene etter behandlingen bør man imidlertid ikke gni eller massere området som er behandlet.

Etter injeksjonen tar det 2-3 dager før Botox begynner å virke, og inntil 10 dager før man får full effekt.

VIRKEOMRÅDER:
Følgende områder er det vanlig å behandle med Botox/Vistabel:

Glabella: «sinterynken», mellom øyenbrynene, er det området som aller oftest blir behandlet.
Kråkeføtter: smilerynkene rundt øynene
Panne: tvers over linjene i pannen

INFORMASJON OM BEHANDLINGEN:
Hvor lenge varer effekten av behandlingen?
En fordel med behandlingen er at effekten er forbigående. Effekten varer i gjennomsnitt 3-5 måneder etter første gangs behandling. For å vedlikeholde optimal effekt bør man beregne og gjenta behandlingen 2-3 ganger i året. Resultater fra vitenskapelige studier med Botox brukt mot rynker tyder imidlertid på at effekten varer lenger etter hver ny behandling. Sannsynligvis beror dette på at muskelen som blir behandlet etter hvert blir mindre aktiv og svakere som resultat av at den ikke brukes.

Bivirkninger?
Det oppstår sjelden bivirkninger ved denne type behandling. Den vanligste bivirkningen er ømhet eller en liten blodutredelse på innstikkstedet. Har du fått injeksjon i pannen kan det føles som man har en lett hodepine. I sjeldne tilfeller kan man få en forbigående svekkelse av nærliggende muskler. Det finnes beskrevet tilfeller hvor muskelen som løfter øvre øyelokk har blitt forbigående svekket 1-2 uker. Fordi effekten av Botox er forbigående, er også bivirkningene forbigående.

Hva skjer etter behandlingen?
For å begrense komplikasjonene anbefales det at du:

Ikke gnir eller masserer området som er behandlet i 24 timer etter behandlingen.
Renser ansiktet ditt forsiktig uten å gni på det samme kveld.
Ikke bruker sminke i fire timer etter behandlingen.
Unngår å bøye deg ned og ikke utfører anstrengende fysisk trening .

Botox bør unngås ved
Graviditet, amming
Bruk av aminoglycoside antibiotika mindre enn tre dager før behandling
Nevromuskulære sykdommer